ANA SAYFA            
(Bu sayfa en son 07 Nisan 2008 tarihinde güncellenmiştir.)

 

 

F. SALİHA MİSTEPE
KUMAŞA DESEN GİYDİREN
BİR RENK DÂHİSİ

Makale : M. Ufuk MİSTEPE
(Araştırmacı, Orman Endüstri Yüksek Mühendisi)


M. Ufuk ve F. Saliha MİSTEPE, Çağatay AKYUNAK'ın Düğününde / 2003 Zile

F. SALİHA MİSTEPE
   

Fatma Saliha MİSTEPE (Akyunak)

(Zile - D.T. 08.02.1960)

KUMAŞA DESEN GİYDİREN
BİR RENK DÂHİSİ

Kumaş Boyama ve Kurdele Nakışı Örnekleri

Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            08 Şubat 1960 tarihinde Zile'de harika bir mimarîsi olan Odabaşoğlu Konağı'nda gözlerini Dünya'ya açtı ve ilkokula başlayıncaya dek Nispet Konağı'nda büyüdü.

Hacı Mehmet Mah. Odabaş Sok. No. 11 Necibe - Hilmi Odabaşoğlu Evi ve Mimar Numan Sokağı/Nispet Konağı
 
Fotoğraflar : M. Ufuk MİSTEPE / (Soldaki) 20.08.2004 Cuma - (Sağdaki) 10.02.2003

            Sanatkâr bir ailenin ferdi olarak bu kalıtımsal becerisini zaman içerisinde kumaşlarda şekillendirmeye çalıştı. 1966 yılında Hüseyin Gazi İlkokulu'nda eğitim ve öğretim yaşamına başladı.

Saten Üzerine Kurdele Nakışı'ndan Sehpa Örtüsü

Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            Öğretmeni Hadiye ALTINER gözetiminde 1970 yılında ilkokuldan mezun oldu.

Hüseyin Gazi (İnönü) İlkokulu ve F. Saliha AKYUNAK (Mistepe) İlkokulda Mehter Takımı'ndayken.
 

            Ünye ve Zile Araştırmacısı M. Ufuk MİSTEPE 1969/70 yıllarında Âşıkoğlu Necati AKYUNAK'a ait Altınevler, Artova Caddesi, 6 numaralı evin zemin katında kiracıları olarak ablası Gülay MİSTEPE (Öğretim) ve küçük kız kardeşi Nilgün ile birlikte ikamet ediyorlardı.

M. Ufuk, Nilgün ve Gülây MİSTEPE - 19 Mayıs 1970 - Zile
 
F. Saliha MİSTEPE'nin Yaptığı Ayva Tatlısı Kumaş Boyası Desenli Sehpa Örtüsü Üzerinde.

            Saliha Hanım'ın Babası Âşıkoğlu Necati AKYUNAK (14.07.1933 Zile - 01.04.2003 Ankara), esnaf olmanın ötesinde şâir bir ruha da sahipti. Aynı zamanda gelecek vaat eden eğitimsiz bir ressamdı.


06.09.1997/Zile - Âşıkoğlu Necati Akyunak

F. Saliha MİSTEPE'nin Kumaş Boyası Donanım ve Desenleri

Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 06.03.2008 Ankara


 


 


 

Er Rızk-ı Alallah

24.03.1989 Âşıkoğlu Necati AKYUNAK

               SEVDALI ZİLE'M

Bu şiir, geleneksel Zile Kiraz Festivali'nde ödül kazanmış olup, Zile'nin 03 Temmuz 2002 tarih ve 246 sayılı
ÖZHABER Haftalık Gazetesi'nde yayımlanmıştır.

Diyar diyar gezdim, hiç eşin yoktur
Şu dünyada bil ki, sevenin çoktur
Senden ayrı kalmak bana zulümdür
Sen benim derdime merhemsin Zile'm.

Güllü bahçelerde öter bülbüller
Yazın müjdecisi beyaz
sümbüller
Sevda çeken bağrı
yanık gönüller
Âşıklar diyârı sevdalı Zile'm.

Yaz gelince başlar kiraz seyiri
Sonbaharda olur gezir seyiri
Sanatkârı çoktur, meşhurdur pîri
Sen benim derdime
merhemsin Zile'm.

Zillerle süslenir üzüm merkebi
Patentindir senin pekmez,
leblebi
Her camiden gelir ezan sesleri
Sen
benim derdime merhemsin Zile'm.

Ulu Cami sanki senin mühürün
Bedesten Camisi asırlık gülün
Açılacak elbet Alaca yolun
Camilerin çoktur şipşirin Zile'm.

Yaz bahar gelince yemyeşil bağlar
Derin derelerde suların çağlar
Asker yolu bekler, vefalı kızlar
Âşıklar diyârı sevdalı Zile'm.

Ayağında beyaz güllü çoraplar
Bağlarında döner sulu dolaplar
Güzellerin bağlar renkli eşarplar
Sen benim derdime merhemsin Zile'm.

Yâri görüp dinle, kalp atışını
Çoktur güzelleri, esmer sarışını
Kaleden seyrettim gün batışını
Âşıklar diyârı sevdalı Zile'm.

Âşıkoğlu da der sevdan hiç bitmez
Deveci Dağı'nın dumanı gitmez
Bir asır yaşasan tanımak yetmez
Âşıklar diyârı sevdalı Zile'm.
                                   (14.07.1933 - 01.04.2003)

            Saliha Hanım, 1970 yılında Zile Fevzi Çakmak Ortaokulu'na başladı. 08.10.1974 tarihinde Okul Müdürü Ömer AÇIKEL'den Ortaokul Diploması aldı.

Fevzi Çakmak Ortaokulu (II. Ortaokul) ve F. Saliha AKYUNAK (Mistepe) Ortaokul I. Sınıfta.
 
Sağdaki Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE


F. Saliha MİSTEPE'nin Bir Kermes İçin Ördüğü Bebek Hırkası ve Patikleri

            Amcası Nihat AKYUNAK, Dünya çapında ünlü bir ressam olup, İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi'nin ilk Genel Sekreteri olmuştu.

Ressam Nihat AKYUNAK ve Fırçasından Zile Bağlarında Renk Cümbüşü.
 
1964 - İstanbul / 46 x 37,5 cm Duralit Üzerine Yağlıboya

            Aileden gelen bu çizim kabiliyeti ağabeyi M. Engin AKYUNAK'ta resim ve oğlu H. Deniz MİSTEPE'de de çizim ve tasarım olarak kendini göstermişti.

Oğlu H. Deniz MİSTEPE'nin Bahreyn'deki Uygulayım ve Tasarımını Kendi Yaptığı Show Room'un İç Mimarîsi.
 
http://www.sanaten.com/ SANATEN Construction Industry and Foreign Trade Co. Ltd. Kingdom of Bahrain

            22.05.1978 yılında ise Zile Lisesi'nden mezun oldu. Okul Müdürü Aziz ÇINAR'ın imzasıyla Lise Diploması aldı.

Zile Lisesi III Edebiyat 1978 Hâtırası - Necibe Onay, F. Saliha Akyunak, Nuran
Gümüştekin, Nevin Akgün, Talip Erden, Haluk Parlaktaş, Ahmet Paç, İbrahim Buhan.

F. Saliha MİSTEPE Fotoğraf Arşivi

Ödemiş İpeği Üzerine Farklı Kurdele Nakışı Örnekleri
 
Fotoğraflar : M. Ufuk MİSTEPE - 09.03.2008 Ankara

            Lise I. Sınıfı Ankara / Emek Cumhuriyet Lisesi'nde okudu ve Zile'de Lise II Edebiyat öğrencisi olarak eğitimine devam etti ve Zile Lisesi'nden doğrudan mezun oldu.

Ressam Fikret TARHAN'ın Emekleriyle Açılan Zile Lisesi

"Her Yönüyle Zile" Kitabı - Yusuf MERAL / Semra MERAL

            Büyük Halası P. Melâhat DEMİRKOL'un şâire şahsiyeti, olgun yaşlarında onu da şiir yazmaya sevk etmişti.



Fotoğraflar : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            2000 yılında vefatından sonra şiirleri toplanarak, oğullarınca kitap halinde bastırıldı ve İLESAM'da ölüm yıldönümünde anısına bir kutlama programı tertip olundu.



P. Melâhat, Yüksel Bilen ve N. Akyunak
BİR DÜNYA KURDUM

Bir dünya kurdum kendi başıma
Hayallerle, düşlerle süsledim onu...
Tertemiz duygular, sonsuz arzularla,
En güzel sevgilerle işledim onu.

Bu dünyadan korkar, kaçarım da ben
Sığınırım tertemiz kendi dünyama...
Orda özgürce yaşar, mutlu olurum,
Kavuşurum orda hayal dünyama.

Ordaki duygular riyasız temiz
Ordaki sevgiler hilesiz temiz...
Tüm güzellikler orda toplanmış,
Hayal temiz, sevgi temiz, düş temiz.

Perihan Melâhat Demirkol
22.01.1995



Necati Akyunak,  P. Melâhat ve eşi Ali Demirkol

            Saliha Hanım, lise mezuniyeti yıllarında vaktiyle evlerinde kiracı olarak oturan Orman Endüstri Yüksek Mühendisi M. Ufuk MİSTEPE ile 17 Temmuz 1977'de nişanlandı ve 12 Kasım 1978'de de evlenerek, eşinin ilk görev yeri Akkuş'ta yaşamını sürdürmeye başladı.



Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            12 Aralık 1979'da MİSTEPE sülâlesinin tek oğlu H. Deniz, Zile doğumlu olarak Dünya'ya geldi.

ORÜS Kereste ve Parke Fabrikası Lojmanları
F. Saliha, oğlu H. Deniz ve Kayınpederi Hüseyin MİSTEPE'yle.


M. Ufuk MİSTEPE Fotoğraf Arşivi - Akkuş 1980

            Eşinin askerlik görevini bitirmesi ardından 1981 yılında atandığı Vezirköprü'ye yerleşti. ORÜS Müessese Müdürlüğü lojmanlarında geçirdiği on yıl boyunca içindeki resmetme ve boyama aşkını el işi örgü ve nakışlarla oyalanmak suretiyle bastırmakla yetindi.

Kumaş Boyası Yapımında Kullanılan Malzemeler

Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 06.03.2008 Ankara

            Bu arada 01 Eylül 1983'te kızı E. Nihan.. o da Zile doğumlu olarak hayata gözlerini açtı.

Kızı E. Nihan ve Oğlu H. Deniz Altınevler'deki Evlerinin Bahçesinde.

M. Ufuk MİSTEPE Fotoğraf Arşivi - Zile 1986

            1990 yılında eşi, ORÜS Bolu / Karacasu Müessese Müdürlüğü'ne Plânlama Müdürü olarak tâyin olunca, 12 Kasım 1999 Bolu - Düzce Depremi'ne dek on yıl boyunca Bolu'da ikamet etti.

Kazak Üzerine Kurdele Nakışı Gül Desenleri Giydirme

Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 26.03.2008 Ankara

            Ve Bolu'da kumaş üzerine ilk profesyonel eğitimini almaya başladı.

Farklı Kullanım Yerleri İçin Bazı Kumaş Boyası ve Kurdele Nakışı Örnekleri
 
Fotoğraflar : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            03.06.1991 tarihinde Bolu Halk Eğitimi Merkezi Müdürlüğü'nden Biçki - Dikiş Kursu Bitirme Belgesi aldı.

            24.01.1994 tarihinde Bolu Zübeyde Hanım Kız Meslek Lisesi'nden Kumaş Boyama Teknikleri Eğitim Kursu Bitirme Belgesi aldı.

            Deprem ve ORÜS Genel Müdürlüğü'nün özelleştirilmesi akabinde eşi TMO Genel Müdürlüğü'ne yatay geçiş yapmak zorunda kalınca 2000 yılından itibaren yaşamına Ankara'da yön vermeye başladı. Sergileri izleme imkânı buldu. Öğretmen, katalog ve malzeme açısından hayli zengin bir ortama gelmişti.


 
Fotoğraflar : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            Ürettikleri el emeği göz nuru kumaş işleme ve boyamaları ne yazık ki maddî açıdan doyurucu bir gelir getirmekten uzaktı. Tüketici kesimi genelde el emeğinin karşılığını vermediği gibi takdir de edemiyordu. Bu itibarla çalışmalarını her daim sabırla hobi olarak sürdürdü.

            24.01.2008'de Ankara 100. Yıl Anadolu Kız Meslek ve Kız Meslek Lisesi'nden El Nakışı İşlemeye Hazırlık ve Kurdele Nakışı Programı'nı başarı ile bitirdiğine dair iki belge aldı.

Ödemiş İpeği Üzerine Üç Farklı Desende Kurdele Nakışı Çalışması
 
Fotoğraflar : M. Ufuk MİSTEPE - 09.03.2008 Ankara

            Nakış, canlı cansız veya geometrik birçok figürün süsleme amaçlı olarak değişik eşyaların zeminlerine işlenmesi ile elde edilen bir süsleme şeklidir. Daha çok kumaş türü zeminlere değişik renkteki iplikler ile yapılan süsleme için kullanılır. Bu tarz işlemeler binlerce yıldan beridir yaygın olarak kullanılmaktadır.

            Kurdele nakışı; çeşitli yaprak ve düğüm şekilleriyle oluşturulan kurdelelerin renkleri ve kalınlıklarıyla da farklı görüntüler elde edilen bir işleme türüdür.

            Sayın Mistepe diyor ki : "Kurdele nakışında kullanılan malzemeleri.. özetle : Kumaş, Kasnak, Kurdele İğnesi, Kurdele ve İplik olarak özetleyebiliriz.

Kumaş Üzerine Çanta İçin Tasarlanmış Kurdele Nakışı (42 x 30 cm)

Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 29.01.2008 Ankara

            Bahçenizdeki papatyaları evinizin içinde de solmamış olarak görmek isterseniz, birkaç renkli kurdele, kullanacağınız kırlent için yeterli kumaş ve yapım aşamaları. "Haydi iş başına" demeden önce dikkat edilmesi gereken nokta kumaştır. Öyle kumaşlar seçmeliyiz ki daha sonradan bize sorun çıkarmasın. Şöyle ki, el emeği göz nuru kurdele işiyle yapmış olduğumuz bir kırlenti daha sonra yıkadığımızda tekrar kullanabilmeliyiz. Bunun için işe başlamadan önce kumaşı yıkayıp ütüleyelim ki çekme riski ortadan kalkmış olsun, ikincisi fazla veya hiç kırışmayan kumaşlar kullanalım. Bu unsurlar, yapmış olduğumuz işleri uzun süre kullanmamıza yardımcı olur."

İnce Keten Üzerine Kurdele Nakışı Sehpa Örtüsü Taslağı

Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            Mistepe, kurdele nakışında zengin, hassas, lüks ipek ve saten kurdeleleri kullanır. Bu da işi o kadar gerçek kılar ki birçok insan onun işlediği çiçeklerde gerçek baharın esintilerini yaşar. Burada, çiçekleri ve bitkileri kurdele motiflerinde harmonize etmede renk ve desen uyumunu başarabilmiştir. Şaşırtıcı ölçüde gerçek bir görüntü ortaya çıkarmak için de ipek ve iplikleri dikkatli bir şekilde birbiri ile eşleştirmiştir. İşlemelerine dikkat çekecek derecede gerçek, üç boyutlu bir kalite verebilmek için, geliştirilen yeni ilmek ve teknikleri  çalışmalarında sabırla uygulamıştır.


 
Fotoğraflar : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            İlk olarak nerede ve ne zaman başladığı bilinmemekle beraber, ilk kurdele fabrikasının 1815'de Amerika'da açıldığını söyleyebiliriz. 19. yüzyılın sonunda, patcwork çalışmalarında kurdele nakışının kullanıldığını görmekteyiz.

Kumaş Boyama Yöntemiyle Tuvalet Masası Örtüsü

Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 06.03.2008 Ankara

            Günümüzde kurdele nakışı; kullanım alanlarının zenginliği, çalışmaların kolay ve zevkli oluşu, sonuca çabuk ulaşılması gibi nedenlerle, yoğun bir ilgi görmektedir.

            Kurdele seçimi yaparken, nakışınızı nerede kullanacağınız çok önemlidir. Cam altında çerçeve içinde kullanılması ile yelek, çanta gibi dış etkenlere açık yerlerde kullanılması farklıdır.

F. Saliha MİSTEPE'nin Kumaş Boyası Donanım ve Desenleri

Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 05.03.2008 Ankara

Kumaş Boyama Sanatı



Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            Kumaş boyama sanatı, her türlü desenin, figürün fırça ve boya yardımı ile kumaş üzerine aktarılması işlemidir. Kumaş boyama işlemi boyayı tutabilecek, naylon karışımı fazla olmayan her tür kumaşa uygulanabilir.

            Kumaşı çeşitli yöntemlerle renklendirme veya üzerinde çeşitli desenler oluşturma yüzyıllar öncesinden gelen bir gelenektir. Bitkisel boyalarla renklendirme şeklinde başlayan, daha sonraları kumaş üzerine işlemelerle devam eden kumaşa farklılık kazandırma çabası, günümüzde teknolojinin de gelişmesiyle farklı bir boyut kazanmıştır.



Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            Artık desenlemeler ve renklendirmeler makineler tarafından yapılmaktadır. Bu gelişimle birlikte elde yapılan işlemeler ayrı bir değer kazanmış, bir sanat halini almıştır.

            Kimya sanayiinin gelişmesiyle kumaşa tatbik edildiğinde kumaşa nüfuz eden, kumaştan çıkmayan boyaların üretimine başlanmıştır. Günümüzde uygulanan kumaş boyama sanatının başlangıcı da bu boyalara dayanır.


 
Fotoğraflar : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            Yağlı boya tuvallerine uygulanan tonlamalar, resme boyut kazandırma işlemleri artık her türlü kumaşa uygulanabilir hale gelmiştir. Bunun yanı sıra nakış, tezhip, çini gibi sanat dallarına ait desenler de kumaşa aktarılabilir.

            Genellikle çeyizlik eşyaları, örtüleri süslemede kullanılan kumaş boyama, günlük hayatta kullanılan perdelere, abajurlara, elbiselere, çanta ve ayakkabı gibi malzemesi kumaş olan her türlü objeye uygulanabilmektedir.

Kumaş Boyası Yöntemiyle Yapılan Bir Komodin Örtüsü'nün Yıkamalı On Yıl Sonraki Renksel Durumu
  
Fotoğraflar : M. Ufuk MİSTEPE - 06.03.2008 Ankara

            Nakışın zahmetli oluşunun yanında yapımı hem daha kolay hem daha zevkli olan kumaş boyama uygulandığı zeminlere ayrı bir özellik kazandırmaktadır.

            Günün stresinden kurtulmak mı istiyorsunuz? Biraz el beceriniz varsa birbirinden güzel ve kullanışlı bir çok ürün ortaya çıkarabilirsiniz. Günlük yaşamda dışa vurmaya pek fırsatınız olmayan yaratıcılığınızı siz de benim gibi geliştirin ve bir yandan da yeteneğiniz konusunda kendinizi sınayın.. ne dersiniz?


Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

KUMAŞ BOYAMA MALZEMELERİ

            Kumaş boyamada kullanılan başlıca malzemeler kumaş, kumaş boyaları, fırça, parşömen kâğıdı, palet, kasnak ve su kabıdır.

            Kumaş : Boyamada kullanılacak kumaş her tür kumaş olabilir, fakat boyanın kalıcı olması isteniyorsa seçilen kumaşın naylon oranının az olması ve emici bir kumaş olmasına dikkat edilmelidir. Boyamaya başlamadan önce kumaş yıkanmalıdır.

            Kumaş Boyaları : Genel olarak kumaş boyaları adıyla geçen malzemeler çok çeşitlidir ve aralarında kumaşa uygulanan farklı karışımlar da bulunmaktadır. Boyaların tümü su bazlı kimyasal karışımlardır.

           

            Öncelikle renklendirme amaçlı boyalara değinmek gerekir. Bu boyalar fırçayla kumaşa tatbik edilen, düz renk boyalardır. Kendi aralarında renk karışımları yapılarak farklı renk tonları elde edilebilir. Metalik ve opak boya olarak iki çeşidi vardır.Genel olarak her boyama uygulamasında kullanılır.



Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            Yaldızlı Boyalar, kenar konturlarda kullanılan boyalardır. Altın, gümüş, bakır rengi yaldızlı boyaların yanı sıra diğer renklerde de yoğun parlaklık veren yaldızlı boya çeşitleri de bulunur.

            Kabartma Boyası, kumaşa uygulandığı alanda kabarma sağlayan bir tür karışımdır. Fırçayla kumaşa sürülen bu boya, kuruduktan sonra tersinden ütülendiğinde kabarır. Kleber adı verilen diğer bir karışımsa, oyma yapılacak ürünlerde kullanılır. Bir tür tutkaldır. Kesilen kumaş kenarlarının dağılmasını engeller. Oyulacak alanların kenarına kumaşın tersinden fırçayla sürülür.

            Boyutlu Boyalar ise, ince uçlu tüplerdedir ve bu ince uçlardan sıkılarak kumaş üzerine kontur çekmede kullanılır. Bu boyaların, yaldızlı ve düz, her rengi mevcuttur. Boyamanın kalıcı olması için, kullanılacak boyaların kaliteli olmasına dikkat edilmelidir.


Fotoğraflar : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            Fırça : Kumaş boyamada kullanılan fırçalar diğer boyama türlerinde kullanılan fırçalardan farklıdır. Milimetrik ölçüleri vardır. Bu fırçalar inceden kalına doğru 0, 00, 000, 1, 2 ve 3 olarak numaralandırılmışlardır. Desende boyanacak alan genişse veya çekilecek kontur kalınsa, kalın uçlu bir fırça, dar bir alan boyanacaksa veya ince kontur çekilecekse ince uçlu bir fırça seçilmelidir. Fırçaların uzun ömürlü olması için her kullanımdan sonra su kabında yıkanması ve kurulanması gerekir.

            Parşömen Kâğıdı : Dayanıklı ve hafif saydam olan bu kâğıt, kumaş boyamaya başlarken kullanılacak ilk malzemelerden biridir. Uygulanacak desen, önce örnek üzerinden parşömen kâğıdına kurşun kalemle çizerek kopyalanır, daha sonra kumaşa aktarılır.

            Palet : Kullanılan boyalarda farklı renkler elde etmek için boyaların üzerinde fırça ile karıştırıldığı levhanın adıdır.

            Kasnak : Kasnak, kumaşın içine yerleştirildiği, kumaşı gergin ve sabit tutan âletin adıdır. Genelde ipek, tafta veya saten gibi kumaşların boyama esnasında kaymasını engellemek için kullanılır.

            Su kabı : Su kabı, içindeki suyla fırçayı her kullanımdan sonra yıkamak için kullanılır.


 
Fotoğraflar : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            Yapılışı : Kumaşı düz bir alana yerleştirin. Boyanacak yerin alt kısmına kalın bir kâğıt parçası koyun (altına boya geçmemesi için). Kullanacağınız renkten bir miktar alıp paletin üzerine koyun. Boya eğer kıvamında değilse az miktarda su ekleyebilirsiniz. Boyayacağınız alan geniş ise kalın fırça, dar bir alan ise ince fırça ile boyayın.

            Boyama esnasında fırça darbelerini hep aynı yönde yapmalısınız yoksa dalgalı bir görüntü oluşabilir. Başka bir renge geçerken mutlaka fırçanızı su ile temizleyin, aksi takdirde kullanacağınız diğer rengin tonunda farklılaşma görülecektir.

            Kopyalama yöntemi ise şu aşamalardan oluşur;

            Kumaş üzerine hazırlanan desen kâğıdı iğnelenir. Kumaş ile desen arasına karbon kağıdı yerleştirilir. Desenin üstünden kalemle çizilerek model kumaşa çizilir. Metalik yaldızla desenin üzerinden kontür çizilir. Kontürün içi kumaş boyası ile renklendirilir.

            Neler yapabiliriz?

            Kırlent, oda takımları, gözlük kılıfı, masa örtüsü, perde, mutfak takımı, fulâr, bluz, eşarp, abajur, mendil, pano, çanta, kumaştan yapılmış terlik ayakkabı, tahtadan yapılan takılar...

Kurdele Nakışı ve Kumaş Boyaması Örnekleri

Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            Boyama tekniği;

            Kumaş boyasında farklı teknikler kullanarak değişik sonuçlar elde edebiliriz. Örneğin kontür tekniği; kullandığımız desenin kenarındaki çizgilerin üzerinden fırça ile hat olarak geçirilmesidir.

              

            Tonlayarak boyama : Bir rengin farklı tonlarını kullanarak olur. Genelde en açık tonundan koyuya doğru yapılan boyama tekniğidir.

            Düz boyama : Seçtiğimiz deseni istediğimiz renkle boyayarak uygulanır. İstenirse kullanılan rengin koyu tonuyla çerçeve de yapılabilir. Bir de tüm bu tekniklerden yararlanarak farklı türde bir boyama şekli de uygulayabilirsiniz.

Masa Örtüsü İçin Keten Üzerine Boyama

Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            Renk seçimi ve uyumu :

            Renk uyumu desenin ön plâna çıkması açısından çok önemlidir. Bu yüzden birbiriyle uyumlu renkler seçilmelidir. Bunun yanında renkleri aynı oranda kullanmak ürüne monoton bir hava verecektir. Birbirine uyumlu farklı renkleri farklı oranlarda kullanmak desene canlılık katacaktır.

            Açık ve koyu renkleri bir arada kullanarak bunu sağlayabiliriz. Alanlı çalışmalarda desenin içi genellikle açık renklerin hâkim olacağı şekilde doldurulmalıdır.


 
Fotoğraflar : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            Boyama hakkında dikkat edilmesi gereken noktalar :

            Kumaş üzerine deseni çizdikten sonra renk denemesi yapmadan boyaya geçmeyin. Kumaş üzerinde seçtiğiniz renk beklediğiniz tonda çıkmayabilir. Bunun için boyamanın hemen öncesinde minik bir kumaş üzerinde renginizi test edebilirsiniz. Beklediğiniz ton çıktığı takdirde bu rengi gönül rahatlığıyla esas kumaşınızın üzerinde uygulayabilirsiniz.

           

            Boyama yaparken kumaş kalın ise boyayı fazla miktarda sürmelisiniz. Kabartma boya kullanırken boya çok çabuk kuruduğu için hızlı bir şekilde çalışmanız gerekecektir. Boyayı eşit miktarda ve düzgünce sürmelisiniz. Boyanan yüzeyin üzerine tekrar boya sürmemelisiniz.

            Mistepe'nin, içindeki duyguları pastel renklerde kumaşa yansıtıyor olması ve aynı renkleri aradan zaman geçmesine rağmen farklı boyalarla benzer tonda harmanlayabilmesi olağanüstü bir beceriydi.

Muhtelif Kumaş Boyama ve Kurdele Nakışı Motiflerinden Oluşan Elişleri
 
Fotoğraflar : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            Kendi gibi işlediği desenler de narinliği yansıtıyordu renk renk. İncelik ve zerafet, mütevazılık hem gölgelerde hem harmonide hem simetride hem de motiflerde buram buram estetiği vurguluyordu. Sabırla işlendiği için de gizemliliğini her daim koruyordu iç dünyasının sergilediklerinde...

               

            Ve bu pastel yaşamında en güzel sevgi desenini, 53 yaşıma girdiğim 03 Mart günü eşime bir sevgi doğasının masmavi ufkunda muhabbet kokan bu makale ile hediye etmeye çalışıyorum.

Her daim sevgi motiflerinizin renkâlem cümbüşünde buluşmak ümit ve dileğiyle...

Şifon Kumaş Üzerine Başörtüsü Deseni

Fotoğraf : M. Ufuk MİSTEPE - 02.03.2008 Ankara

            KAYNAKÇA :

            1. http://www.evdose.com/tur/hobi/hob0034.html
            2. http://kurdelenakisi.blogcu.com/
           
3. http://kurdelenakis.blogspot.com/2007/11/kurdele-nakisi.html

            4. http://ismek.ibb.gov.tr/portal/brans.asp?BransCode=12
           
5. http://www.sanalhazinem.com/archive/index.php/t-22914.html


Devam Edecek

Zile Makaleleri Sayfasına  

Dönmek İçin TIKLAYINIZ

YAZDIR